El Servei d’educació en el lleure de l’Oficina Jove del Pallars Sobirà està pensat per oferir informació útil i normatives per les activitats de lleure educatiu amb menors al Pallars Sobirà.
El servei també s’encarrega de recopilar activitats de lleure de la comarca i comarques veines i fer-ne difusió.
Si voleu fer una activitat de lleure, com ara: campaments o acampades, camps de treball, casals d’estiu i de vacances, casals esportius, colònies, estades o campus esportius, rutes, rutes esportives, informeu-vos sobre com organitzar-la i notificar-la d’acord amb la normativa vigent sobre activitats en el web de la Direcció General de Joventut.
Hospitals:
973 652 255 (Tremp)
973 640 004 (Vielha)
973 350 050 (Seu d’Urgell)
Consultoris de salut:
Farmàcies:
Recordem que a la majoria de pobles de les valls del Pallars Sobirà s’ha implantat el sistema de recollida de residus “porta a porta” i això vol dir que ja no hi ha contenidors.
Calendari setmanal de recollida:
Fracció orgànica: S’entén com a fracció orgànica les restes vegetals, restes de menjar, paper de cuina, etc. Aquesta fracció sempre ha d’anar en bosses compostables. Aquestes bosses les ha de subministrar el propietari del terreny d’acampada.
Àrea de contenidors: Cal tenir en compte que la zona de contenidors esta dimensionada per una població concreta. A les èpoques d’estiu, degut al turisme, campaments, etc.. augmenta molt la població i els contenidors poden quedar desbordats.
Des del servei de recollida incrementem la dotació de contenidors i la freqüència de recollida però cal avisar al servei si els contenidors estan plens. El telèfon del servei de recollida és el 973 620 310 / 666 408 002
Tancament del campament: Un cop s’acaba el campament, i es deixa net el terreny d’acampada, s’hauran de triar els residus que se’n hagin generat. Els residus tals com tendals, plàstics, roba, bidons, ferralla, fustes, olis de cuinar, …. que no són propis de cap de les fraccions típicament municipals (paper, envasos, vidre, resta i orgànica) s’hauran de portar a alguna de les dues deixalleries de la comarca ubicades a Sort i a Esterri d’Àneu.
Sobre els terrenys d’acampada:
No existeix (de moment) un registre oficial de terrenys d’acampada a la comarca. Tanmateix algunes entitats de gestió i/o propietaris en fan difusió pública. En aquest cas, s’afegirà un llistat tot seguit els terrenys que ens consten. El fet de llistar aquests terrenys no implica que es garanteixi el compliment dels articles 7.1 i 7.2 del Decret 267/2016, doncs aquesta és una responsabilitat dels propietaris, de les entitats de gestió i dels Ajuntaments respectius.
Entitats de gestió que ens consta que operen al Pallars Sobirà:
Normatives específiques i/o municipals:
Sobre la comunicació de l’activitat a l’Ajuntament prevista al decret 267/2016
Sobre les acampades:
Sobre la conservació del medi i el tractament d’aigües brutes:
Teniu previst anar de campaments en l’àmbit del Parc Natural de l’ Alt Pirineu i voleu aprofitar la vostra estada per implicar als vostres infants i joves en una acció de voluntariat ambiental d’arranjament de camins a peu o neteja o recollida de deixalles vora els rius i barrancs?
El Parc us convida a viure aquesta experiència i us ofereix el material i les orientacions de tècniques i pedagògiques per donar sentit i ressò a allò que feu.
Més informació i reserves:
📧 voluntariatpirineu@montanyanes.net
📞 973 620 670
A Catalunya, la major part de les zones sense cobertura mòbil de cap mena són d’alta muntanya o rurals remotes. Malgrat això, el CAT112 senyalitza punts on sí que hi ha cobertura a les rutes de senderisme que transcorren per aquestes zones en què, en general, no hi ha cobertura. Els pals serveixen per saber que en aquella petita zona sí que hi ha cobertura. D’aquesta manera, si un grup d’excursionistes pateixen o són testimonis d’una emergència en un d’aquests recorreguts, poden desplaçar-se fins a l’últim pal senyalitzador que han passat per alertar els operadors o operadores del telèfon d’emergències 112. Els pals senyalitzadors disposen d’una matrícula que inclou xifres i lletres per tal d’identificar quin pal és exactament i que els operadors o operadores del telèfon 112 sàpiguen de manera automàtica des d’on truca la persona que vol avisar de l’emergència.
Amb l’ajut d’aquest mapa, es poden planificar excursions que passin per les zones on hi ha pals del CAT112, preveient el fet que, en cas d’emergència, ens trobem sense la possibilitat d’avisar els cossos d’emergències.
Mapa gencat cobertura 112(GENCAT)
Si esteu planejant realitzar alguna activitat d’educació en el lleure amb menors d’edat a qualsevol país de la Unió Europea i us cal informació general sobre joventut, us facilitem un enllaç amb l’European Youth Information and Counselling Agency:
L’acampada lliure no existeix. Sempre que s’ocupa un espai propietat d’algú, de qui cal el seu permís (sigui particular, un ajuntament, un espai natural, etc) i les entitats organitzadores i les entitats promotores han de garantir que els serveis i les mesures sanitàries i de seguretat siguin les adequades per tal d’assegurar la higiene i la integritat física de les persones que participen en l’activitat. A més, les activitats que es regulen pel Decret 267/2016 s’han de comunicar a la Direcció General de Joventut i l’Ajuntament, però no se’ls demana permís sino que només se’n demana al propietari de l’espai o espais que és qui autoritza.
Els terrenys d’acampada, només poden ser destinats a grups organitzats que formin part d’una associació legalment reconeguda i quan l’acampada tingui una finalitat educativa, esportiva o d’utilitat social, no són instal·lacions legalitzades com ho són els campaments juvenils, i el seu marc normatiu es circumscriu (de moment) al decret 267/2016 que regula les activitats de lleure amb menors i a les normatives municipals que hi pugui haver. Consulteu la informació en el web de la Direcció General de Joventut.
L’article setè del decret 267/2016 diu al respecte:
Les acampades juvenils que es realitzin fora d’una instal·lació o lloc d’acampada degudament autoritzada per organisme competent, han de:
A més a més la DGJ des del 2018 exigeix també el compliment de criteris sobre requisits tècnics i normativa general d’ús.
Criteris de la Direcció General de Joventut sobre els requisits tècnics que han de complir els terrenys d’acampada on es desenvolupen activitats d’educació en el lleure. Aquests criteris s’adrecen i els han de complir els titulars i entitats gestores de terrenys d’acampada.
Les persones titulars i/o les entitats gestores dels terrenys d’acampada on es fan activitats d’educació en el lleure tenen l’obligació de lliurar als grups usuaris un exemplar d’unes normes d’us que han de contemplar, com a mínim, les normes fixades en aquest document. De tota manera, però, els grups usuaris han de complir amb les normes que conté aquest document encara que el titular o gestor del terreny d’acampada no els l’hagi lliurat.
L’ús d’aquests terrenys per a l’acampada d’activitats de lleure regulades pel Decret 267/2016 està subjecte en primer lloc a la voluntat de la persona propietària, que ha de signar un permís a l’entitat que realitzarà l’activitat, a la normativa municipal corresponent i al propi Decret 267/2016 així com a la resta de normatives que li puguin ser d’aplicació, i sovint als requisits que estableixin sota el seu criteri i responsabilitat les entitats de gestió que els ofereixen, com Campaments.cat i Acampada.org.
Ens consta que hi ha o hi ha hagut (sense perjudici que n’hi pugui haver d’altres) normatives municipals que regulen també l’acampada als ajuntament d’Alins, a l’Alt Àneu i algún acord a l’Ajuntament de La Guingueta d’Àneu.
Sobre els terrenys ubicats en Zones protegides:
Per aquells terrenys ubicats dins dels límits del Parc Natural – PNAP (en verd al mapa) cal demanar autorització expressa.
L’acampada lliure al Parc Nacional d’Aigüestortes està prohibida segons la seva normativa, per més informació consulteu amb el Parc Nacional (973 624 036).
Els terrenys ubicats en zones protegides de reserva de caça i similars hauràn de notificar-ho a l’òrgan competent i/o als Agents rurals, per prevenir possibles accidents o incompatibilitat temporal d’activitats.
Taxes i altres obligacions
Els terrenys d’acampada generen residus i són una activitat més regulada per la taxa d’escombraries comarcal. Poseu en contacte amb el servei de Medi Ambient del Consell Comarcal per conèixer més sobre aquesta qüestió i per donar d’alta o baixa la vostra activitat.
Sobre la recollida de residus
El servei de Medi Ambient del Consell Comarcal ofereix als titulars / propietaris/es de terrenys d’acampada la possibilitat d’entregar a l’inici de temporada uns contenidors portàtils de mitja capacitat per a facilitar el transport de residus dels grups d’activitats de lleure a la zona de contenidors més propera. També s’ofereix en alguns casos la possibilitat (en forma d’experiència pilot) de fer la recollida porta a porta en alguns terrenys (segons ubicació). Poseu-vos en contacte amb el servei de Medi Ambient per aquesta o altres qüestions relacionades al Telèfon 609 028 572 / correu electrònic.
Sobre la conservació del medi i el tractament d’aigües brutes:
Els terrenys d’acampada, només poden ser destinats a grups organitzats que formin part d’una associació legalment reconeguda i quan l’acampada tingui una finalitat educativa, esportiva o d’utilitat social, no són instal·lacions legalitzades com ho són els campaments juvenils, i el seu marc normatiu es circumscriu (de moment) al decret 267/2016 que regula les activitats de lleure amb menors i a les normatives municipals que hi pugui haver. Consulteu la informació en el web de la Direcció General de Joventut.
En cas d’emergències cal seguir els protocols establerts municipals i comarcals.
En cas d’incidències es pot contactar (per aquest ordre) amb:
1) Accedir a la BBDD (http://dps.gencat.cat/jov_notis_web/AppJava/pagelogin.do) amb usuari i mot clau de cada ajuntament (si no el recordeu contacteu amb l’Oficina Jove):
2) Aleshores es pot fer una cerca pels criteris que es vulgui (data, tipus d’activitats, municipi, etc):
3) Resultat d’aquesta cerca es poden consultar els registres d’activitats notificades a DGJ en pantalla i podem o bé consultar la notificació sencera i amb detall clicant damunt el número de registre o bé exportar llistats en format XLS (llistat complet amb totes les dades o llistat només de telèfons de contacte per activitat):
Si cliquem al registre, al peu hi trobem opcions per imprimir la notificació original per exemple:
Accedeix a la BBDD online
No saps quin és el teu usuari i mot clau?
Posa’t en contacte amb l’Oficina Jove del Pallars Sobirà o la DGJ.
El Servei d’educació en el lleure de l’Oficina Jove del Pallars Sobirà ofereix atenció individualitzada en la realització d’activitats de lleure a la comarca.
Pots contactar amb nosaltres per telèfon i per correu electrònic.